Uleiul din ficat de cod este sursa ideala de acizi grasi Omega 3

acizi grasiAcizii graşi esenţiali Omega-3, al căror rol vital în protecţia inimii şi sistemului nervos central a fost dovedit de numeroase studii ştiinţifice, se găsesc în combinaţie optimă în uleiul de ficat de cod, alături de vitaminele D, A şi E.

Pentru a beneficia la maximum de efectele acestuia, asigură-te că uleiul de ficat de cod conţine cei mai importanţi doi acizi graşi de tip Omega-3: acidul eicosapentaenoic/EPA şi acidul docosahexaenoic/DHA, în concentraţie de minimum 1 gram.

EPA şi DHA sunt acizi graşi polinesaturaţi, nutrienţi fundamentali pentru creşterea, dezvoltarea şi buna funcţionare a sistemului nervos central şi cardiovascular, proveniţi în special din peşte marin.

Cu cât peştele este mai gras, cu atât cantitatea de EPA şi DHA conţinută este mai mare.

“Acizii grasi polinesaturaţi cu catenă lungă (LC-PUFA) sunt acizi graşi esenţiali care necesită aport dietetic, reprezentat îndeosebi de peşte/ulei de peşte/ ulei de ficat de cod/fructe de mare şi, într-o cantitate mai mică, de carnea de pasăre, ouă şi lactate. Uleiul de ficat de cod conţine însă acizi graşi polinesaturaţi cu catenă lungă Omega-3 (DHA si EPA) şi o combinaţie de vitamine liposolubile (A, D, E) în proporţii adecvate, cu multiple efecte benefice asupra organismului uman”, explică Conf. Dr. Victoria Hurduc, medic primar pediatru în cadrul Spitalului de Copii “Victor Gomoiu” din Bucureşti DHA, cel mai abundent acid gras din creier Doi dintre acizii grasi de tip Omega-3 sunt foarte importanţi – DHA si EPA- de aceea, recomandarea medicului este să vă asiguraţi că se găsesc în concentraţie mare. Doza zilnică recomandată de DHA si EPA este de 1 gram pe zi. Este foarte important să verificati cantitatea de Omega-3 şi în special de EPA si DHA de pe eticheta fiecarui produs. De ce sunt însă acizii DHA si EPA atât de importanţi? “Acidul docosahexaenoic (DHA) este cel mai abundent acid gras din creierul uman. Nivelul acestuia variază în funcţie de vârstă, este mai mare pe parcursul dezvoltării cerebrale accelerate din primii ani de viaţă si scade semnificativ odată cu înaintarea în vârstă. Aportul de acizi grasi esentiali polinesaturati cu catena lunga, indeosebi DHA si EPA (Omega-3) este asociat cu o dezvoltare mentala si comportamentala optima, ameliorarea acuitatii vizuale, profilaxia bolilor cardiovasculare si a sindromului metabolic, îmbunătăţirea evoluţiei sarcinii şi a calităţii somnului etc.”, adaugă medicul Victoria Hurduc. Acizii graşi Omega 3 reduc stresul oxidativ şi previn declinul cerebral Pentru organism este mai dificil sa transforme Omega-3 in DHA, decat in EPA. “Nivelul scazut al sintezei de DHA pare a fi o caracteristica a metabolismului uman”, mai spune medicul pediatru. DHA se concentreaza in ariile creierului cele mai active din punct de vedere metabolic, precum cortexul prefrontal si parietal (unde reprezinta aproximativ 40% din totalul acizilor grasi), zone responsabile de procesele asociative, memoria pe termen scurt, viteza de procesare a informatiei, coordonare si abilitatile motorii fine etc. “Acizii docosahexaenoic şi eicosapentaenoic sunt implicaţi în formarea membranelor vitale, în cresterea şi multiplicarea celulară, reducând stresul oxidativ şi declinul cognitiv aferent”, explică medicul primar pediatru Victoria Hurduc. Deficitul timpuriu de acizi grasi polinesaturati, îndeosebi de DHA, are efecte negative asupra dezvoltarii cognitive si comportamentale, pe termen lung. Mai mult, studiile au aratat ca aportul suplimentar de acizi grasi polinesaturati in ultimul trimestru de sarcina si in perioada alaptarii (ulei de ficat de cod, 10 ml/zi), imbunatateste coeficientul inteligentei copilului la varsta de 4 ani cu 4,1 puncte. Simptomele deficitului de acizi graşi Omega 3 Din cauza schimbărilor alimentare la nivel global, populaţia a ajuns să acumuleze Omega-6 intr-o proportie mai mare decat Omega-3, ceea ce are consecinte negative asupra organismului – favorizarea bolilor cardiovasculare si a depresiei. Un aport optim de Omega-3, in raport cu Omega-6, ajuta insa la scaderea riscului de boli cronice, printre care cele cardiovasculare si diabetul. “Rolul benefic al LC-PUFA, Omega-3, în profilaxia primară şi secundară a bolilor cronice cardiovasculare este determinat de încetinirea dezvoltării şi a progresiei placilor aterogene, scaderea tensiunii arteriale si efectului antiaritmic. Acizii grasi polinesaturati cu catena lungaă precum DHA si EPA, au proprietăţi antiinflamatorii, asociate cu scăderea riscului dezvoltarii diabetului zaharat de tip I, boala cronică autoimuna cu debut in copilărie”, adaugă Dr. Victoria Hurduc. Cum alegi cel mai bun supliment de Omega 3 Oferta de produse cu Omega-3 este in prezent foarte variata. Forma lichida, ulei de ficat de cod, este recomandata datorita cantitatii mari de acizi grasi Omega-3 naturali, in stare pura, cu o concentratie de EPA si DHA mult mai mare decit cea regasita in capsule. Pentru a avea garantia calitatii, este de preferat: Sa te asiguri ca materia prima (pestele din care provine uleiul) este de calitate; locul de provenienta al pestelui este important, intrucat nivelul de toxine si de impuritati din apele din care este pescuit influenteaza calitatea produsului final; este de preferat ca pestele sa provina din ape reci, nordice (cele mai curate ape reci de pe glob); Sa verifici nivelul vitaminelor D, A, E; pe langa acizii grasi esentiali de tip Omega-3, uleiul de ficat de cod contine si vitamina D (de preferat sa alegi variante cu 400 de UI, doza profilactica recomandata de ghidurile de specialitate), vitamina A si vitamina E; Sa te asiguri ca alegi o varianta de ulei de ficat de cod cu gust placut; cu siguranta ca mamele sau bunicile isi aduc aminte de lingura de untura de peste neplacuta din copilarie. Uleiul de ficat de cod de calitate rezolva si problema gustului: daca produsul este pur, produs la cele mai inalte standarde, textura uleiului este fina, iar gustul este placut.