Somnul imbunatateste performantele sportive si intelectuale

somn_bunO treime din viata ne-o petrecem dormind, iar lipsa somnului are un efect negativ asupra sanatatii noastre, atat fizice cat si psihice. Iata cateva beneficii surprinzatoare ale somnului de noapte:

1. Somnul imbunatateste memoria
Cand esti adormit, mintea ta este foarte ocupata si face o multime de lucruri uimitoare. De exemplu, consolideaza aptitudinile invatate in timp ce erai treaz. In cadrul unui experiment, voluntarii au fost rugati sa clasifice unele cuvinte in anumite categorii. Apoi, dupa ce s-au culcat, au fost monitorizati de cercetători.

Acestia au remarcat ca voluntarii aveau o activitate cerebrala specifica atunci cand erau rostite respectivele cuvinte, ca si cand creierul lor continua sa lucreze in cadrul experimentului. La trezire, voluntarii nu isi mai aminteau cuvintele auzite in timpul somnului, ceea ce inseamna ca procesarea informatiei este facuta inconstient.

Rezultatul studiului sugereaza ca invatarea prin somn e posibila.

De asemenea, somnul ajuta la consolidarea amintirilor. Atat in somnul REM, cat si al celui non-REM, creierul consolideaza noile informatii asimilate in timpul zilei pe care le leaga de informatiile mai vechi. De aceea, odihna este importanta in procesul de invatare, pentru ca cimenteaza noile date si ne ajuta sa ni le amintim mai usor.

2. Somnul prelungeste viata
Somnul insuficient iti afecteaza calitatea generala a vietii. Cercetarile arata ca majoritatea oamenilor au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte pentru a functiona optim. Cei care dorm insuficient noaptea isi pot compromite sanatatea si chiar pot sa-si scurteze viata. Somnul insuficient poate afecta in mod semnificativ memoria, procesul de invatare, creativitatea, productivitatea, stabilitatea emotionala si sanatatea fizica.

3. Somnul reduce inflamatiile
Inflamatia este legata de boli de inima, accident vascular cerebral, imbatranire prematura, diabet si artrita. Studiile au aratat ca oamenii care dorm mai putin de 6 ore pe noapte au un risc crescut de inflamatii. Ei tind sa aiba niveluri mult mai ridicate in sange de proteine ​​inflamatorii decat cei care dorm 8 ore sau mai mult in fiecare noapte.

Una dintre aceste proteine inflamatorii este proteina C reactiva, care creste riscul de atac de cord. Potrivit unui studiu din 2010, nivelul acesteia era mult mai mare la voluntarii care dormeau 6 sau mai putine ore in fiecare noapte.

4. Somnul stimuleaza creativitatea
Este foarte intelept sa te odinesti bine inaintea unor activitati care necesita eforturi creative. Nimic nu stimuleaza mai bine capacitatea de creatie ca un somn odihnitor noaptea. Un somn odihnitor nu doar imbunatateste memoria, facand amintirile mai durabile. In timpul somnului creierul structureaza ideile si le organizeaza si poate face legaturi surprinzatoare, inedite, pe care nu le-ar face in stare de constienta.

Potrivit studiilor, dupa un somn bun oamenii au cu 33% mai multe sanse de a face conexiuni noi intre idei aparent fara legatura intre ele, care duc la solutii neasteptate. Altfel spus: dormi bine si ideea sclipitoare iti va veni!

5. Somnul imbunatateste performantele sportive si intelectuale
Daca esti un atlet, una dintre cele mai bune cai de a-ti imbunatati performanta generala este somnul suficient in fiecare noapte. Un somn regulat, de 8-10 ore pe noapte te face sa excelezi in activitatea sportiva, lucru evidentiat de un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Stanford care a implicat jucatori de fotbal de la colegii.

Acestia au dormit intre 8 si 10 ore in fiecare noapte, timp de 7-8 saptamani. Cum i-a ajutat somnul? De exemplu, timpul mediu de sprint s-a imbunatatit dramatic, iar oboseala resimtita in timpul zilelor cand aveau meciuri s-a redus.