Kiwi ajuta digestia si regleaza tensiunea arteriala

kiwiIn China li se spunea Yang Tao. Misionarii care le-au adus in Noua Zeelanda, la inceputul secolului XX, le-au botezat „agrise chinezesti„, iar in Lumea Noua au ajuns in anii 60, in meniul unui restaurant. Fructele kiwi si-au primit numele de la pasarea neo-zeelendeza cu acelasi nume – deoarece ambele sunt mici, maro si prezinta un aspect de blana.
In ciuda aspectului sau, fructul kiwi aduce numeroase beneficii organismului.

1. Ajuta digestia
Kiwi in stare cruda, proaspata contine actinidina, o enzima care dizolva proteinele si care poate contribui la digestia unei mese asemenea papainei din papaya sau bromelainei din ananas.

2. Regleaza tensiunea arteriala
Nivelul ridicat de potasiu din kiwi contribuie la mentinerea echilibrului electrolitilor prin contracararea efectelor sodiului.

3. Protejeaza ADN-ul
Un studiu realizat de Collins, Horska si Hotten a aratat ca aceasta combinatie unica de antioxidanti din fructele kiwi ajuta la protejarea ADN-ului celulelor fata de deteriorarile oxidative. Unii experti considera ca acest lucru poate participa la prevenirea cancerului.

4. Stimuleaza imunitatea
Continutul ridicat de vitamina C din kiwi, impreuna cu alti compusi antioxidanti stimuleaza sistemul imunitar.

5. Ajuta la pierderea in greutate
Indicele glicemic scazut al fructului kiwi si continutul ridicat de fibre face ca insulina sa fie secretata in sange echilibrat, astfel incat organismul nu va raspunde prin depozitarea grasimii.

6. Imbunatateste sanatatea digestiva
Kiwi reprezinta o bogata sursa de fibre. Acest lucru previne constipatia si alte probleme intestinale.

7. Detoxifiaza
Fibra din kiwi ajuta la legarea si eliminarea toxinelor din tractul intestinal.

8. Previne bolile de inima
Consumul a 2-3 kiwi pe zi reduce potentialul de coagulare a sangelui cu 18% si diminueaza trigliceridele cu 15%. Multe persoane iau aspirina pentru a reduce coagularea sangelui, dar acest lucru determina multe efecte secundare, inclusiv inflamatie si sangerari intestinale. Kiwi are aceleasi beneficii anticoagulare, fara efecte secundare, doar beneficii suplimentare asupra sanatatii!

9. Potrivit pentru diabetici
Kiwi are un indice glicemic mic, ceea ce inseamna ca nu creste rapid nivelul zaharului din sange. Prezinta o incarcatura glicemica 4, ceea ce inseamna ca este sigur pentru utilizare de catre diabetici.

10. Protejeaza impotriva degenerescentei maculare si altor probleme oculare
Degenerescenta maculara este principala cauza a pierderii vederii la persoanele in varsta. Un studiu efectuat pe mai mult de 110.000 de persoane (barbati si femei) a aratat ca, prin consumul a 3 sau mai multe fructe kiwi pe zi, a scazut degenerescenta maculara cu 36%.

Se considera ca acest lucru este asociat cu nivelurile ridicate de luteina si zeaxantina din kiwi – ambele fiind substante chimice naturale gasite in ochiul uman. Desi studiile au utilizat atat fructe dar si legume, nu a putut fi demonstrat acelasi efect si in cazul legumelor.

11. Creeaza un mediu alcalin
Kiwi se afla in categoria „celor mai alcaline fructe”, ceea ce inseamna ca are un aport bogat de minerale pentru a inlocui excesul de alimente acide pe care le consuma cele mai multe dintre persoane. Cateva dintre beneficiile unui organism corect echilibrat in ceea ce priveste raportul acid / alcalin sunt: pielea cu aspect tineresc, somnul profund, energia fizica abundenta, incidenta mai mica a racelilor dar si artritei si osteoporoza redusa.

12. Protejeaza pielea
Kiwi este o sursa buna de vitamina E, un antioxidant cunoscut ca protejeaza pielea fata de procesul de degenerare.

13. Protectie contra astmului si a altor afectiuni respiratorii
Efectul se datoreaza vitaminei C. Intr-un kiwi se gaseste mai multa vitamina C decat intr-o portocala.
Un studiu facut de italieni pe 18 mii de copii arata ca simptomele de astm sunt cu 44% mai rar intalnite la copiii care mananca intre 5 si 7 citrice si kiwi pe saptamana, decat la cei care mananca aceste fructe mai putin de o data pe saptamana. Micutii care sufereau de astm la inceputul studiului au avut cel mai mult de beneficiat de pe urma experimentului. Dupa un „tratament” cu kiwi starea lor de sanatate s-a imbunatatit.

Cum alegem si pastram fructele kiwi

Kiwi este pe lista alimentelor care sunt, in general, sigure din punct de vedere al reziduurilor de pesticide. In anul 2012 a patruns in top 10 cele mai sigure alimente.

Nu toate fructele kiwi au aspect pufos! Cele mai populare specii de kiwi sunt denumite – in mod corespunzator – fuzzy kiwi, dar exista, de asemenea, Golden kiwi care are o piele neteda de culoarea bronzului. Golden kiwi este chiar mai dulce si mai aromat.
Daca fructul nu este destul de copt (nu poate fi apasat usor cu degetul), acesta se poate coace daca este depozitat la temperatura camerei, departe de razele soarelui.

Acest proces de maturare poate fi grabit prin plasarea fructelor intr-o punga de hartie alaturi de o banana, un mar sau o para.
Odata ce un fruct kiwi este copt, tineti-l departe de alte fructe (chiar si in frigider) deoarece kiwi este foarte sensibil la gazul de etilena eliberat de celelalte si se va coace peste masura.

Actinidina continuta in kiwi le face improprii pentru deserturi si alte feluri de mancare care nu sunt consumate imediat, deoarece poate face ca felul de mancare respectiv sa devina prea moale.

Daca spalati bine coaja astfel incat sa indepartati puful, kiwi poate fi consumat cu tot cu coaja, fara probleme.

Precautii
Fructele kiwi contin o cantitate masurabila de oxalati, substante care apar in mod natural in multe plante si animale. Cand cantitatile de oxalati sunt prea mari (devin prea concentrate in fluidele organismului), ele pot cristaliza si cauza probleme de sanatate. Persoanele cu probleme ale rinichilor sau vezicii biliare pot, prin urmare, sa evite consumul de kiwi.

De asemenea, kiwi contine substante enzimatice asociate cu alergie la latex. Daca aveti o alergie la latex, ati putea fi alergic si la kiwi. Deoarece coacerea fructelor cu gaz de etilena creste aceste substante, fructele kiwi organice, netratate cu gaz vor contine mai putini compusi alergeni. Gatitul dezactiveaza, de asemenea, enzimele.