Cum sa tii post

Cum sa tii post

Cum sa tii post

153
0
DISTRIBUIȚI

Cum sa tii post

loading...

Alături de importanța spirituală, postul are avantajul de a revitaliza organismul. Pentru  a beneficia de acest lucru, este bine să știi ce să eviți.

Postul nu este lipsit de importanță pentru sănătate, pentru că ajută corpul să se regenereze și să consume mai puțină energie pentru a digera alimentele. Alături de o digestie simplificată, creșterea aportului de vitamine și minerale din această perioadă susține funcționarea corespunzătoare a organismului, în special la începutul sezonului rece.

Mai multe legume și fructe crude

Paradoxal, unii iau în greutate chiar și după terminarea postului, pentru că aleg preparate culinare mai grase, mai dulci, cu un aport glicemic ridicat. Postul sănătos ar trebui să însemne un consum sporit de fructe proaspete, de salate de legume și alimente bogate în amidon, cu un indice glicemic redus, care se absorb lent. Astfel, se evită pofta de mâncare exagerată și tentația de a mânca mai multe alimente dulci.

Renunță la mâncărurile grele

Un alt risc atunci când ții post este să recurgi la prăjeli, rântașuri sau să folosești o cantitate mai mare de ulei sau de sare la prepararea mâncărurilor. „Este bine ca în timpul postului să fie evitate anumite ingrediente. Se poate găti la fel ca de obicei, cu mențiunea de a se adăuga mai multe condimente. Ele vor da un gust foarte bun oricărui fel de mâncare“, sfătuiește nutriționistul Corina Zugravu.

Evită să mănânci în exces

Chiar dacă lipsa de alimente sățioase sau de proteine de origine animală te aduce în situația de a mânca mai mult, în post e important să încerci să mănânci mai des și mai puțin. Creșterea cantității pune stomacul în pericol de a se dezobișnui să primească multe alimente deodată. În această situație, se îngreunează digestia, este favorizată apariția balonării, a durerilor și a senzației de greutate. Aceste neplăceri pot fi ocolite prin consumarea lichidelor la 30 de minute după ce ai mâncat, precum și prin fracționarea meselor.

Dormi și hidratează-te suficient

În această perioadă, corpul riscă să-și epuizeze rezervele de energie. De aceea, este important să acorzi mai mult timp odihnei, pentru a nu risca să te confrunți cu letargie, oboseală, nevoia de a mânca dulciuri și creșterea apetitului. De asemenea, e bine să bei mai multe ceaiuri din plante, sucuri naturale, de legume și fructe, mai multă apă, mai rar băuturi care te deshidratează, cum este cafeaua. Ai putea eventual să alternezi cafeaua decofeinizată cu cea care conține cafeină.

Pentru un plus de energie

Include în meniul zilnic fructe uscate, nuci și semințe. Acestea au o densitate energetică excelentă și sunt nutritive. Au multe calorii, deci trebuie mâncate în cantitate mică. Pe de altă parte, îți conferă minerale și acizi grași polinesaturați care protejează inima. Migdalele, semințele de dovleac și de floarea-soarelui îți asigură nesesarul zilnic de proteine și scad nivelul de colesterol „rău“.

Atenție la produsele de post din comerț

Alimentele din comerț care poartă mențiunea „De post“ pe etichetă nu sunt cea mai bună opțiune. Potrivit rezultatelor unui studiu al Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România (APC), produsele de post, precum pateul vegetal, sunt dezechilibrate din punct de vedere nutrițional. „Acestea au un număr mare de aditivi alimentari și un conținut ridicat de sare. Ingredientul principal trebuie să fie constituit din una sau mai multe legume, nicidecum din apă sau ulei vegetal, așa cum s-a constat în cazul pateului vegetal“, a atras atenția conf. univ. dr. Costel Stanciu, președintele APC România.

Sfatul specialistului

Dr. Corina Zugravu, medic primar Nutriție și Igiena Alimentației, Institutul de Sănătate Publică, București

Mâncarea de post nu este deloc carențată în nutrimenți, în ciuda a ceea ce cred oamenii moderni, învățați să consume zilnic cantități mari de produse animale. Așadar, nu există niciun risc de a dezvolta problemele amintite în scurta perioadă de post, dacă se mănâncă legume, fasole, linte, fructe. Sunt de ajutor și produsele din soia.