Ce trebuie sa stii despre peste si despre fier

Ce trebuie sa stii despre peste si despre fier

E vara, cald si parca nu-ti mai vine sa mananci carne, ai prefera ceva mai usor. Pestele e alegerea perfecta: e sanatos, usor si, daca nu-l prajesti si nu-l combini cu cartofi, mamaliga, paste, orez, fasole, mazare, naut, linte, paine, nici nu ingrasa.

Ziare.com a stat de vorba cu nutritionistul Camelia Olteanusi a aflat o sumedenie de motive pentru care pestele ar trebui consumat cat mai des, indiferent de varsta.

Potrivit specialistului, nu degeaba, „pe vremuri”, unii parinti dadeau copiilor untura de peste. „Nu era deloc gresit, deoarece principalul avantaj pentru sanatate al carnii de peste este continutul in omega 3.

Omega 3 sunt acizi grasi polinesaturati, considerati acizi grasi esentiali. Nu pot fi sintetizati de corpul uman, se introduc in corp doar exogen, prin intermediul alimentelor si sunt vitali pentru functionarea in bune conditii a metabolismului.

Grasimea din peste este mai sanatoasa decat alte tipuri de carne. Grasimile nesaturate din carnea de peste, datorita continutului de acizi omega 3 si vitamine din complexul B, previn imbatranirea precoce. Au rol protector impotriva alterarii memoriei, depresiei, problemelor de limbaj, dezorientarii in timp si spatiu.

Grasimile nesaturate din carnea de peste protejeaza sistemul nervos. Omega 3 reprezinta o hrana a creierului uman, ajutand la reechilibrarea emotionala si crescand energia si puterea de concentrare”, a explicat nutritionistul.

Acesti acizi duc la scaderea colesterolului total din sange, crescand cantitatea de „colesterol bun” (HDL), in detrimentul „colesterolului rau” (LDL).

Continutul de acizi grasi nesaturati omega 3 este mai mare in pestele gras (cum este somnul, de exemplu). Acest tip de grasime impiedica proliferarea bolilor inflamatorii cronice si a bolilor autoimune.

Insa orice fel de peste e sanatos, daca nu provine din zone poluate. Trebuie sa fim atenti la aspectul pestelui, daca il cumparam de la supermarket, la miros si data de expirarare, daca e ambalat.

Dintre soiurile de Dunare, recomandate sunt somnul, stiuca, salaul, carasul, platica, bibanul si crapul.

Recomandat la orice varsta

La batranete, pestele trebuie consumat cu regularitate deoarece micsoreaza riscul de Alzheimer. In plus, amelioreaza simptomele artritei datorita continutului bogat in omega 3.

Pestele trebuie sa se regaseasca negresit si in alimentatia copiilor. El stimuleaza dezvoltarea capacitatilor intelectuale, datorita acizilor nesaturati omega 3 care imbunatatesc abilitatile de invatare.

Mamele trebuie sa consume peste in timpul sarcinii si al alaptarii. Copiii lor vor avea o dezvoltare neuropsihica mai rapida si un nivel de inteligenta mai ridicat.

Pestele trebuie consumat in mod constant de persoanele mature. Grasimea din peste are rolul de a reduce trigliceridele, vinovate pentru afectiuni cardiace, diabet, hipertensiune arteriala, nivel crescut al proteinelor inflamatorii in sange.

La orice varsta fosforul din peste este folositor, pentru ca duce la producerea naturala de lecitina, necesara in cazul efortului psihic. In plus, aceasta intareste dintii si oasele, regularizeaza bataile inimii si este responsabil de functionarea normala a rinichiilor.

Excelenta sursa de proteine, minerale, oligoelemente si vitamine

Carnea de peste este o buna sursa de proteine. Acestea sunt formate din aminoacizi, numiti „caramizile vietii” deoarece ajuta la cresterea si refacerea celulelor organismului. Gradul de utilizare de catre organism a proteinelor din peste este ridicat, in jur de 90%.

Pestele contine cantitati apreciabile de minerale. Acestea sunt fierul, fosforul, zincul, cuprul, calciul, potasiul. Substantele minerale sunt necesare la formarea tesuturilor si participa in procesele biologice si fiziologice ale organismului.

Important este si continutul de oligoelemente. Cele prezente in peste sunt: seleniul, cobaltul, manganul. Oligoelementele sunt un grup de elemente chimice ce se gasesc in organismul uman in cantitati foarte mici, sub 0,01%, si au rol important in desfasurarea normala a proceselor fiziologice.

Pestele contine si o serie de vitamine. Printre acestea se numara vitaminele A, E si toata gama de vitamine B. Acestea ajuta la stimularea cresterii si dezvoltarii celulare, apara de infectii, favorizeaza activitatea cerebrala. Vitaminele se pierd prin procesarea excesiva.

Prelungeste viata si te scapa de multe boli

Consumat de doua ori pe saptamana, pestele reduce riscul de deces prin infarct miocardic. Explicatia e aceea ca acizii grasi omega 3 impiedica formarea cheagurilor de sange care pot intra in circulatia sanguina.

Si tensiunea se regleaza daca mancam peste, gratie grasimilor nesaturate omega 3.
Si riscul de atac cerebral vascular este mult diminuat de consumul de peste.

Sanatatea intregului organism este imbunatatita in urma consumului de peste, explica nutritionistul Camelia Olteanu. Grasimea de peste are rolul de a creste functionarea sistemul imunitar, permitand organismului sa reziste actiunii factorilor patogeni.

Consumul de peste scade riscul de ateroscleroza. Grasimile esentiale din carnea de peste fluidifica sangele si diminueaza efectele inflamatorii, scazand riscul de ateroscleroza si aterogeneza.

Pestele gras contine vitamina D, care este esentiala in absorbtia calciului in oase, prevenindu-se in acest fel osteoporoza. Pestii mici, consumati cu tot cu oase, ca si conservele de peste, sunt bogate in calciu.

Consumul de peste este benefic in cazul bolilor coronariene, dar si tulburarilor de vedere. Un consum regulat de peste incetineste sau chiar poate opri evolutia degenerarii maculare. Celulele din sistemul nervos au nevoie de acizii grasi omega 3 pentru functionarea normala a radopsinei, o proteina prezenta in retina si care asigura o buna capacitate vizuala.

Pestele previne inclusiv depresia (dar si anxietatea sau stresul), actionand asupra membranelor neuronale. Creierul uman este constituit in proportie de 60% dintr-un acid gras DHA, care face parte din acizii grasi omega3. Din acest motiv omega 3 se foloseste in tratarea depresiei.

Boala secolului, cancerul, poate fi prevenita prin consumul de peste. Acizii grasi Omega 3 din carnea de peste au efect protector in cancerul de san, prostata, intestin gros, deoarece determina autodistrugerea celulelor canceroase.

Pestele previne si aparitia bolilor tiroidei, gratie iodului continut.

Si psoriazisul este ameliorat de acizii grasi omega 3 din peste.

Anemia este si ea prevenita de peste, gratie fierului prezent. Fierul din peste are grad de absorbtie mai mare decat fierul din vegetale si daca este asociat cu lamaia, gradul de absorbtie este si mai mare.

Fertilitatea barbatilor este mult imbunatatita de seleniul continut de peste, care imbunatateste locomotia spermatozoizilor. Seleniul este un antioxidant puternic, care previne distrugerea celulelor si, in plus, are efect hepatoprotector.

Si aritmiile si riscul de tromboza sunt prevenite consumul regulat de peste.

Sanatos sub toate formele, de la cap la coada

Carnea de peste, usor digerabila, poate fi consumata si sub forma de conserve de peste. Ele sunt foarte bogate in calciu deoarece, pe durata procesului, oasele devin moi, usor de consumat.

Icrele de peste sunt de asemeni sanatoase. Au valoare nutritiva deosebita, continut bogat in proteine (30%), grasimi usor asimilabile (10-13%) lecitina, vitamine liposolubile (A, E si D), complexul de vitamine B, fosfor, fier.

Uleiul de peste are proprietati antiinflamatorii, fiind eficace in reducerea inflamatiilor din tesuturi si sange. Persoanele care consuma ulei de peste se bucura de rezultate mai bune in tratamentul reumatismului.

Parul tern, lipsit de stralucire, poate fi ajutat cu un tratament cu ulei de peste. Acizii grasi omega 3 au proprietatea de a stimula cresterea parului si dezvoltarea foliculilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *