Beneficiile semintelor de susan, pe scurt

semintele-de-susanUn aliment incredibil de sanatos folosit de peste 5.000 de ani, susanul este unul dintre alimentele medicinale cele mai dense nutritiv folosite pana in prezent. Susanul nu este apreciat numai pentru continutul sau nutritiv sub forma de seminte, ci si pentru uleiul sau foarte rezistent la oxidare. De fapt, odata ce afli cate beneficii are susanul, cu siguranta vei incepe sa-ti faci rezerve din acest condiment stravechi.
Profilul nutritiv al semintelor de susan

Asa cum s-a mentionat deja, semintele de susan au un profil nutritiv fabulos, pe masura capacitatilor de combatere, prevenire si vindecare a bolilor. Semintele sunt bogate in special in cupru, mangan, calciu si magneziu. Insa valoarea acestora nu se opreste aici. Iata cateva dintre cele mai importante vitamine, minerale si alti nutrienti pe care ii poti gasi intr-o portie de 28 g de susan:

Mangan– 0.7 mg. 35% DZR.(doza zilnica recomandata)
Cupru– 0.7 mg. 35% DZR.
Calciu– 277 mg. 28% DZR.
Fier – 4.1 mg. 23% DZR.
Magneziu– 99.7 mg. 25% DZR.
Triptofan– 93 mg.
Zinc– 2 mg. 13% DZR.
Fibre– 3.9 g. 16% DZR.
Tiamina– 0.2 mg. 15% DZR.
Vitamina B6– 0.2 mg. 11% DZR.
Fosfor– 179 mg. 18% DZR.
Proteine– 4.7 g.

Inutil de adaugat ca toti acesti nutrienti, desi nu sunt singurii, contribuie la o serie de beneficii pentru sanatate de care oamenii s-au bucurat timp de mii de ani. Este timpul sa descoperim ce anume vedeau egiptenii si alte culturi din intreaga lume in aceste seminte minuscule.
Iata peste 12 beneficii pentru sanatate ale semintelor de susan.

Beneficiile pentru sanatate ale uleiului de susan

Contribuie la sanatatea si frumusetea pielii– Semintele de susan sunt bogate in zinc, un mineral esential pentru producerea colagenului, conferind elasticitate pielii. Zincul contribuie si la repararea tesuturilor deteriorate din corp. Uleiul de susan se stie ca poate ameliora arsurile si poate preveni alte afectiuni ale pielii.
Recomandat in regimurile alimentare vegetariene bogate in proteine– Semintele de susan contin 4.7 grame de proteina la fiecare 28 de grame, fiind perfecte pentru un regim alimentar vegetarian bogat in proteine.
Uleiul de susan pentru sanatatea orala– Unul dintre cele mai semnificative beneficii ale semintelor si uleiului de susan este legat de calitatea de a inlatura placa dentara si de a promova sanatatea orala. Printr-o practica cunoscuta sub denumirea de mestecatul uleiului, care implica plimbarea uleiului prin toata gura, iti poti stimula sanatatea orala si chiar albi dintii. Un studiu a demonstrat in mod practic cum clatirea cu ulei contribuie la sanatatea orala, demonstrand ca aceasta practica reduce cantitatea de streptococi atat din placa dentara cat si din saliva, stimuland astfel si starea generala de sanatate.
Previne diabetul– datorita magneziului si a altor nutrienti, semintele de susan, dar mai ales uleiul de susan, s-a dovedit ca poate combate diabetul. Un studiu publicat in 2011 in Revista Americana de nutritie clinica arata ca uleiul de susan “a imbunatatit eficienta medicamentului antidiabetic administrat pe cale orala, glibenclamide la pacientii cu diabet de tipul 2”. Un alt studiu a concluzionat ca “utilizarea exclusiva a uleiului de susan in alimentatie a avut ca efect reducerea BP si a glucozei plasmatice la diabeticii hipertensivi”.
Reduce presiunea arteriala – Asa cum arata studiul mentionat anterior, uleiul de susan reduce tensiunea arteriala la diabeticii hipertensivi. In plus, magneziul contribuie la scaderea tensiunii arteriale – iar semintele de susan sunt bogate in magneziu.
Promoveaza sanatatea cardiaca– Uleiul de susan contribuie la sanatatea inimii prevenind leziunile arteriosclerotice. Compusul antioxidant si antiinflamator cunoscut sub denumirea de sesamol, care are si proprietati anti-aterogenice, este principalul motiv pentru aceste efecte benefice. Conform site-ului GreenMedInfo, sesamolul s-a dovedit ca “poseda peste doua zeci de proprietati active din punct de vedere farmaceutic, multe dintre acestea contribuind la imbunatatirea sanatatii cardiace”.
Protejeaza contra deteriorarii ADN-ului in urma radiatiilor – Sesamolul, un compus prezent in semintele de susan si in uleiul de susan, s-a aratat in studii ca protejeaza contra deteriorarii ADN-ului ca urmare a radiatiilor. De asemenea, testele de laborator au arata ca sesamolul poate prelungi durata de viata a soarecilor expusi la radiatii, in parte prin prevenirea deteriorarii intestinelor si a splinei.

Previne cancerul– pe langa faptul ca semintele de susan contin un compus anticancer denumit fitat, magneziul din acestea are si el proprietati anticancerigene. Un studiu publicat in Revista americana de nutritie clinica a descoperit ca riscul de tumori colorectale a scazut cu pana la 13% si riscul de cancer colorectal cu pana la 12% cu fiecare 100 mg de magneziu consumata.
Stimuleaza sanatatea osoasa– Pe langa sanatatea pielii, zincul contribuie si la sanatatea si densitatea osoasa. Un studiu publicat in Revista americana de nutritie clinica a descoperit o corelatie intre carenta de zinc si osteoporoza din zona soldurilor si a coloanei vertebrale. Si ce este mai important, semintele de susan sunt o sursa importanta de calciu – un oligo mineral esential pentru sanatatea oaselor si prevenirea afectiunilor osoase.
Stimuleaza sanatatea digestiva si amelioreaza constipatia– Semintele de susan sunt bogate in fibre, care se stie ca au un rol important in sanatatea digestiva si cea a colonului.
Amelioreaza artrita reumatoida– Un mineral important pentru sistemele antiinflamatorii si a enzimelor antioxidante, cuprul este cunoscut pentru reducerea durerii si umflaturilor asociate cu artrita. In plus, acest mineral intareste vasele de sange, oasele si incheieturile.
Imbunatateste sanatatea respiratorie, previne astmul– Datorita magneziului, semintele de susan pot preveni astmul si alte tulburari respiratorii prin prevenirea spasmelor respiratorii.

Beneficiile semintelor de susan, pe scurt:

  • Imbunatatesc sanatatea osoasa
  • Reduc presiunea arteriala
  • Previn cancerul
  • Previn anemia cauzata de carenta de fier
  • Contribuie la sanatatea pielii
  • Contribuie la prevenirea durerilor de cap si a migrenelor
  • Reduc stresul
  • Previn constipatia
  • Previn diabetul
  • Reduc colesterolul
  • Imbunatatesc sanatatea inimii
  • Protejeaza contra deteriorarii ADN-ului in urma radiatiilor
  • Contribuie la sanatatea orala: previn cariile, inlatura placa dentara
  • Pot fi incluse in dieta vegetariana
  • Detoxifica organismul
  • Reduc simptomele premenstruale
  • Elimina parazitii intestinali
  • Amelioreaza afectiunile legate de lactatie