Alimente consumate frecvent care pot deveni periculoase

legume nesanatoaseCei mai multi cred ca toxinele sunt in carne insa si vegetalele au, pe langa substante nutritive, compusi toxici naturali. Acestia au de obicei rol de protectie impotriva daunatorilor sau a factorilor de mediu si de regula se gasesc in cantitati mici – ei nu prezinta un risc major pentru sanatate decat daca acele alimente sunt consumate in cantitate mare. Exista insa si alimente care pot deveni toxice in anumite conditii. Iata cateva dintre ele:

1. Cartofi
Cartofii contin in mod natural toxine naturale (glicoalcaloizi), insa cantitatea prezenta este in general nesemnificativa.
Totusi, cantitatea de glicoalcaloizi (solanina) creste foarte mult atunci cand cartofii sunt expusi la radiatii UV sau cand nu sunt manipulati corespunzator. O cantitate mare de glicoalcaloizi este prezenta si in lastari, insa acestia nu sunt consumati de oameni.

Glicoalcaloizii produc dureri abdominale, greata, voma, respiratie greoaie si deces la doar 1-6 mg / kg corp (70 mg – 420 mg / persoana / zi).┬áStudiile au aratat ca aportul zilnic actual este de aproximativ 13 mg/ persoana, de 5 ori mai mic decat doza minima ce produce efecte acute, insa aceasta doza creste considerabil daca nu este evitat consumul partilor lovite, verzi si al lastarilor.

Aceste substante nu sunt distruse in timpul prepararii termice si astfel singura solutie este evitarea partilor lovite, verzi etc. (acestea trebuie indepartate inainte de gatire). De asemenea, cartofii amarui trebuie aruncati.

Pastrati cartofii intr-un spatiu intunecat, rece si uscat pentru a nu favoriza aparitia glicoalcaloizilor.

Glicoalcaloizii se mai gasesc si in vinete, rosii, mere, ardei si sfecla de zahar, insa in cantitate mai mica.

2. Varza, conopida, broccoli, varza de Bruxelles, ridichiile, varza kale, cartofii dulci, porumbul
Aceste alimente contin substante ce intervin in functionarea normala a glandei tiroide si un consum exagerat poate produce gusa. O parte din aceste substante toxice pot fi inactivate prin preparare termica.

3. Pastarnacul si citricele
Pastarnacul si citricele contin substante toxice numite furocumarine. Acestea sunt produse de plante pentru a se apara de daunatori. Furocumarinele produc crampe abdominale, iritatii dureroase la nivelul pielii, cancer etc.

Concentratia cea mai mare se gaseste in pielita si in zonele vatamate. Chiar daca este destul de dificil ca o persoana cu o dieta normala sa se intoxice mancand pastarnac sau citrice, incercati sa eliminati zonele vatamate si pielita inainte de consum.

4. Fasolea, lintea, soia
Alimentele de mai sus contin cantitati mari de lectine. Aceste substante pot produce afectiuni ale tractului digestiv (infectii, absorbtie deficitara, greata, voma, diaree) si in cazuri izolate deces.

Lectinele pot fi eliminate prin inmuiere (peste cinci ore) si apoi fierbere pentru cel putin 10 minute la 100 C. Acest proces duce la o scadere considerabila a cantitatii de lectine din fasole, linte si soia (de 200 de ori).

5. Rubarba, spanacul, sfecla elvetiana
Aceste alimente contin in mod natural acid oxalic. Concentratia cea mai mare se gaseste in frunze.
Otravirea cu acid oxalic poate produce crampe musculare, respiratie greoaie, ritm cardiac scazut, voma, dureri de cap, pietre la rinichi, convulsii si coma. Nu poate fi eliminat prin preparare termica si astfel este indicat sa consumati aceste plante cu moderatie.

Acest acid leaga mineralele si astfel organismul are nevoie de o cantitate mai mare de minerale (calciu, potasiu) decat in mod normal.

6. Zucchini si castraveti
Aceste alimente contin ocazional toxine naturale numite cucurbitacine. Aceste toxine imprima alimentelor un gust amarui. Cucurbitacinele produc voma, crampe abdominale, diaree si pierderea cunostintei.

Evitati consumul de zucchini si castraveti daca acestia sunt amarui.

7. Scortisoara Cassia
Acest tip de scortisoara contine cumarina, substanta hepatotoxica, cancerigena, nefrotoxica si anticoagulanta. Aceasta poate interactiona cu medicamentele folosite pentru tratarea diabetului si poate creste riscul de leziuni hepatice atunci cand este consumata impreuna cu medicamente ce afecteaza ficatul (statine, antibiotice etc.).

8. Ulei de rapita
Uleiul de rapita contine acid erucic, un acid gras ce se acumuleaza in organism si afecteaza functionarea normala a inimii. incercati sa consumati ulei de rapita cu moderatie.

9. Mugurii de bambus
Acestia contin toxine numite glicozide cianogenice. Atunci cand se descompun produc cianura.
Mugurii de bambus proaspeti trebuie taiati pe lungime, iar baza fibroasa si primele frunze trebuie aruncate. Partile ramase trebuie tocate marunt si fierte in apa putin sarata pentru 8-10 minute.

Efectele toxinelor naturale
Evitarea toxinelor din alimente este imposibil de realizat, insa poate fi diminuata cantitatea. Cu exceptia scortisoarei Cassia, celelalte alimente prezentate nu sunt toxice atat timp cat fac parte dintr-o dieta echilibrata.

Toxinele naturale din alimente pot produce atat efecte acute cat si cronice. Efectele acute apar la scurt timp dupa ingerarea alimentului si pot consta in afectiuni gastrointestinale usoare, afectiuni neurologice, stop respirator si deces. Aceste simptome apar mult mai des in cazul copiilor si batranilor.

Simptomele cronice apar in cazul consumului indelungat de alimente ce contin o cantitate redusa de toxine sau toxine slabe. Efectele sunt in general vizibile la nivelul ficatului si pot fi nesemnificative sau foarte grave.